(NBHK) ble stiftet 22. mai 1986. Klubben er tilsluttet Norsk Kennelklubb og Norsk Brukshundsports Forbund. Klubbens motto er «Uansett rase». Med dette mener vi at Nidaros Brukshundklubb er åpen for alle hunder, også blandingshunder.

Klubben har aktiviteter og kurs innen lydighet, agility, spor og rundering. Vi arrangerer også dressurkurs, teorikurs og mentaltesting av hunder. Klubben utdanner instruktører og figuranter i forskjellige grener.

I tillegg til trening i de enkelte gruppene har vi fellestrening en gang i uken. Her er det organisert lydighetstrening for de som ønsker å delta på dette.

I NBHK vil du møte folk på alle nivå, fra nybegynneren med sin første valp/hund, til folk som konkurrerer i Norgeseliten. For å være medlem i Nidaros Brukshundklubb trenger du ikke å ha ambisjoner om å konkurrere. Det viktigste er å komme seg ut og ha det moro sammen med hunden sin, på det nivået som passer en selv.

Vi er helt sikre på at du som hundeeier vil finne interessante tilbud hos oss, enten det gjelder konkurranser, kurs eller om du bare vil være i hundemiljøet.

Velkommen til Nidaros Brukshundklubb!